head page reviews

~ June 2016, Venus in Tannhäuser - Seoul Arts Center, Korea, Bucheon Philharmonic Orchestra, conductor Young Min Park

“Most adorable and favorable singer was Deirdre Angenent in this performance as Venus. She has a powerful voice which is stronger than the power of the orchestra, a balanced low voice and a flexible legato, with deep expression to attract the audience. She was the most praised singer in this concert.”

Source (in Korean): http://v.media.daum.net/v/20160701144221982

 

Deirdre Angenent wint Opera Nederland Prijs 2014

~ Finale IVC 2014 Opera | Oratorium, philharmonie zuidnederland, o.l.v. Kenneth Montgommery

(...) Hieronder de volledige tekst van het juryrapport van de Opera Nederland Prijs 2014:

Deirdre Angenent heeft een sopraan met een aangenaam timbre, die bijna onhoorbaar schakelt tussen borst- en middenregister en van nature een brede hoogte heeft. Dit maakt haar uiterst geschikt voor het dramatische repertoire. Deirdre Angenent bezit dan ook de capaciteit en het talent om uit te groeien tot een heuse Dramatische sopraan met wereldfaam. Haar stem zal ongetwijfeld nog sterker worden door middel van Jugendlich Dramatische rollen als Sieglinde, Elisabeth, Ariadne en Elsa om over een aantal jaren de Dramatische partijen Brünnhilde, Elektra en Salome te kunnen én blijven zingen en dragen. Om dit repertoire te doorlopen biedt Nederland helaas niet de voorzieningen. Deirdre Angenent zal daarvoor de mogelijkheden buiten Nederland moeten zoeken als zij een wereldcarrière ambieert. De Opera Nederland Prijs 2014 is aan haar toegekend om haar loopbaan te bevorderen en te stimuleren.

Mark Duijnstee, Opera Nederland, 15 september 2014

 

... het stadium van competities en concoursen al voorbij ...

~ Finale IVC 2014 Opera | Oratorium, philharmonie zuidnederland, o.l.v. Kenneth Montgomery

(...) Nu wist ze zo veel verschillende kleuren en nuancen tevoorschijn te toveren dat ze zowel met haar Mozart als met ‘Es gibt ein Reich’ (Ariadne auf Naxos) veel indruk op mij maakte. En zou er een prijs worden gegeven voor de mooiste/indrukwekkendste verschijning, dan had zij die ruimschoots verdiend. In tijden van de visualisatie van de kunstvorm opera beslist niet onbelangrijk. Ik kon mij ook niet aan de indruk onttrekken dat zij het stadium van competities en concoursen al voorbij is. (...)

Basia Jaworski, Place de l'Opera, 15 september 2014

 

... imponeerde in stijlvolle vertolkingen ...

~ Finale IVC 2014 Opera | Oratorium, philharmonie zuidnederland, o.l.v. Kenneth Montgomery

(...) Onder hen was een contigent van vier verrassend goede Nederlandse zangeressen in de categorie opera en oratorium. Sopraan Deirdre Angenent, een klassieke podiumverschijning die imponeerde in stijlvolle vertolkingen van Mozart en Strauss (Es gibt ein Reich uit Ariadne auf Naxos), kreeg de Opera Nederland Prijs, de Publieksprijs en de IVC Brava Kijkers Prijs. (...)

Kasper Jansen, NRC-Handelsblad, 15 september 2014

 

IVC Brava Kijkersprijs voor Deirdre Angenent

~ Uitreiking na halve finale IVC 2014 Opera | Oratorium

(...) Het was de eerste keer dat de IVC Brava Kijkersprijs werd toegekend. (...)  Onderdeel van de IVC Brava Kijkersprijs is een uitzending bij zowel de Nederlandse als de internationale versie van Brava. Deze uitzending bestaat onder meer uit optredens van Deirdre Angenent tijdens het IVC 2014 en een interview met IVC-directeur Annett Andriesen.

Brava, 9 september 2014

 

Deirdre Angenent overhandigt visitekaartje in professioneel operadebuut

~ Hertog Blauwbaards Burcht, B. Bartok i.s.m. Symfonieorkest Kon. Conservatorium Den Haag, o.l.v. Jac van Steen

(...) Voortreffelijker had zij haar professionele operadebuut niet kunnen maken. (...) De Nederlandse sopraan Deirdre Judith Angenent maakt in ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ haar professionele operadebuut als haar naamgenote Judit. Zij een schitterende verschijning in een hemelsblauwe jurk afgezet met (mensen)haar van de ontwerper Peter George d’Angelino Tap. Haar stem is een ruwe diamant en haar sopraan sterk, sonoor en stralend. Zij maakt intelligent gebruik van haar laagte en verbindt haar middenregister uitzonderlijk naadloos met het borstregister. Haar uitspraak van het Hongaars is indrukwekkend en haar zang veelkleurig met een uitstekend gevoel voor de spraak-ritme stijl van Bartók. Kippenvel bij haar dwingende “Nyisd ki!” voor het openen van de eerste deur en de rotsvaste hoge C bij het zien van het rijk achter de vijfde deur! Met deze vertolking geeft Deirdre Angenent een fraai visitekaartje af en een voorproefje voor wat komen gaat als haar artistieke vuur nog verder zal oplaaien. (...) Ga dit nog beluisteren, voordat Deirdre Angenent naar het buitenland verdwijnt om carrière te maken.

Mark Duijnstee, Opera Nederland, 16 december 2013

 

Angenent schittert in Blauwbaards burcht

~ Hertog Blauwbaards Burcht, B. Bartok i.s.m. Symfonieorkest Koninklijk Conservatorium Den Haag, o.l.v. Jac van Steen

(...) Deirdre Angenent wist veel indruk te maken als Judith. (...) Ze zong de zware rol van de verdoemde vierde vrouw van Kékszakállú onberispelijk en met grote dramatisch expressie. Ik had het werk al diverse keren eerder gehoord, zonder dat het veel indruk had weten te maken. Deze keer zat ik op het puntje van mijn stoel. (...)

Peter Franken, Place de l'Opera, 16 december 2013

 

Geen gemakkelijke opdracht, die zij evenwel met haar warme en heldere stem uitstekend vervulde

~ Wesendonk Lieder, R. Wagner i.s.m. HanzeOrkest Zwolle o.l.v. Frank Adams

(...) Hoewel sommige bezoekers bij hun keuze voor dit concert vooral werden aangetrokken door de aangekondige sopraan Charlotte Margiono (...), werd deze vervangen door de jongere Deirdre Angenent. Geen gemakkelijke opdracht, die zij evenwel met haar warme en heldere stem uitstekend vervulde, waarmee de inhoud van deze niet eenvoudige teksten heel expressief en beheerst werd vertolkt. (...)

Jan Toor, 25 november 2013

 

Deirdre Angenent openbaring van de IVC Wagner Academy

~ IVC Wagner Academy, Parade te 's-Hertogenbosch

(...) En nog zo’n stem, die het kan maken in het Wagnervak is de sopraan van de Nederlandse sopraan Deirdre Angenent. Voor de Wagner Academy had zij een passende repertoirekeuze gemaakt, namelijk aria’s van Elisabeth, Elsa en Sieglinde. Voor “Der Männer Sippe” van Sieglinde uit ‘Die Walküre’ heeft zij goed naar Eva-Maria Westbroek geluisterd en het is zeldzaam, dat een jonge zangeres zo’n interpretatie zich eigen kan maken. Zij is de openbaring van de IVC Wagner Academy en met de juiste begeleiding kan Deirdre Angenent een wereldcarrière tegemoet zien. (...)

Mark Duijnstee, Opera Nederland, september 2013

 

Kleur en nuance in zomernachten van Berlioz

~ Les nuits d'été (Hector Berlioz) Frits Philipszaal te Einhoven

(...) Sopraan Deirdre Judith Angenent bracht sfeer en eenheid in de zes liederen door haar warme stem en betrokkenheid bij de associatieve gedichten van Theophile Gautiers. Ze werd met aandacht begeleid door het Eindhovens symfonie orkest, dat op subtiele en speelse wijze invulling gaf aan het kleurenpalet van deze stralende Frans- romantische muziek. (...)

Eindhovens Dagblad, 22 april 2013

 

DNOA speelt fraaie Clemenza di Tito

~ La Clemenza di Tito (W.A. Mozart), Dr. Anton Philipszaal, Lucent Danstheater te Den Haag

(...) Sopraan Deirdre Angenent zong, acteerde, ja, heerste op het podium. Met een tintelende aanwezigheid en welluidende stem maakte ze de aandacht voor haar rol onontkoombaar. In het eerste deel was ze wraakzuchtig en sterk en zo zag ze er ook uit, in een pak dat stoere powerdressing liet zien.Na de pauze was ze bezorgd over het uitkomen van haar plannen, als de dan aanstaande bruid van Tito. Dat deel droeg ze een wat poppige hoepeljurk en ook die meer fragiele kant liet ze prachtig zien. (...) Met relatief simpele middelen en een uitstekende groep zangers was het zo een indrukwekkende voorstelling. Hoopgevend als dit de nieuwe generatie is die de operapodia gaat vullen. Favoriete Deirdre Angenent studeert komende maand af, zo las ik in het programma. Die vrouw komt er wel, ik hoor haar graag snel terug in een andere productie. (...)

Place de l'opera, 27 juni 2010

 

Deirdre Angenent blinkt uit met haar expressieve en explosieve zang

~ Albert Herring (Benjamin Britten), Koninklijk Conservatorium te Den Haag

(...) Deirdre Angenent blinkt uit als Lady Billows. Ze zingt erg expressief en explosief, wat uitstekend bij haar rol van autoritaire aristocrate past. Ze heeft een groot bereik en rijst qua volume boven iedereen uit. (...)

Jordi Kooiman, Place de l'Opera, 19 januari 2010

 

Indrukwekkende uitvoering van Opera La Voix Humaine

~ La Voix Humaine (F. Poulence), Theater de Regentes te Den Haag (op 5 juni 2009)

(...) Een afgesloten witte ruimte, een bad met daarin een vrouw, slaapt ze of heeft ze zelfmoord gepleegd? Een telefoon gaat over... ”Hallo!” Sopraan Deirdre Angenent geeft op kwetsbare en tegelijk gevaarlijke wijze vorm aan ”La Femme”, de vrouw in Poulenc's laatste opera La Voix Humaine. Een telefoongesprek tussen de vrouw en haar ex-geliefde. Hysterisch dan weer uiterst beheerst, liefdevol en tegelijk vol angst probeert zij zo lang en zo veel mogelijk momenten te stelen alvorens ze definitief zullen ophangen. Als een gewond dier in een arena beweegt Deirdre Angenent door de afgesloten ruimte. (...) Samen met regisseur Floris Visser slaagt ze erin om het publiek te doen geloven dat er daadwerkelijk een telefoongesprek plaatsvindt. Plotselinge tempowisselingen, ritmes en stiltes creëren een onbehaaglijk gevoel voor oog en oor. Daarnaast ontvouwt zich langzamerhand een geschiedenis vol pijnlijke bekentenissen en liefdevolle herinneringen. Zo gunnen zangeres en regisseur ons een persoonlijke kijk in het hoofd van deze vrouw. Een prachtige voorstelling over de verschrikkelijke en allesverzengende liefde. (...) Na een relatie van vijf jaar heeft de minnaar van de vrouw de relatie verbroken. Hij heeft aangekondigd nog een keer te bellen. Als zij hem, na de nodige problemen met de centrale, aan de lijn krijgt kan ze nog eenmaal met hem spreken. Haar leven werd bepaald door het zijne en zij kan dat niet loslaten. Nu danst ze enkel nog een afscheidswals met behulp van de Parijse telefoonmaatschappij. Ongewild verwijdert ze zich van haar (ex)geliefde door haar obsessieve belgedrag en vertroebelt ze de herinnering.

(...)

”Niet alleen is de telefoon soms gevaarlijker dan een revolver, maar de meanderende draad slokt onze krachten op en geeft er niets voor terug.”

- Jean Cocteau -